سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس نیکو بپرسد، بداند . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 87 بهمن 6 , ساعت 3:23 عصر

بازار بورس واقع در خیابان حافظ دارای 19 طبقه میباشد که در طبقه اول آن LCD هایی قرار دارد که مراجعه کنندگان و سهامداران می توانند اطلاعات و تغییرات در قیمت بورس را در آنها مشاهده نمایند و کامپیوترهایی نیز موجود میباشد که کاربران با استفاده از آنها میتوانند اطلاعات کسب نمایند.

در دست هر یک از کاربران یک گوشی همراه و یک روزنامه میباسشد که مدام در حال دریافت اطلاعات از این سو و آن سو میباشند و هم همه ی زیادی در سالن وجود دارد که اکثر کاربران مردها می باشند .

نگهبانی یا همان اطلاعات بازار نیز در طبقه همکف میباشد که جهت مراجعه به کتابخانه کارت شناسایی را دریافت و فیشی برای ورود به ما ارائه دادند.

در طبقه دوم نیز تابلوی بزرگی موجود میباشد که دور تا دور آن با شیشه پوشیده شده و کاربران از پشت شیشه میتوانند تغییرات را مشاهده نمایند در ضمن کارگزارانی نیز در آنجا وجود دارند.

کتابخانه در طبقه شانزدهم واقع گشته که پس از مراجعه به آنجا و پرسش در مورد صورتهای مالی شرکت بارز آدرس سایت www.rdis.ir  را دادند و کتابی کامل در مورد نحوه انجام معاملات در بازار بورس.

راس ساعت 13 نیز فعالیت بازار به پایان میرسد.

نحوه انجام معامله

انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران از طریق کارگزاران انجام می‌شود. این کارگزاران که در انجام معاملات نقش نماینده خریدار و یا فروشنده را ایفا می‌کنند، دارای مجوز کارگزاری از سازمان و عضو بورس هستند. همه کارگزاران موظف به انجام وظایف خود در چارچوب قوانین و مقررات موجود هستند و سرمایه‌گذار می‌تواند برای معاملات اوراق بهادار کارگزار خود را با توجه به معیارهایی از قبیل انجام به موقع سفارش، دادوستد سهام با مناسب‌ترین قیمت و نحوه ارائه خدمات جانبی انتخاب نماید.از آن‌جا که دادوستد اوراق بهادار با استفاده از سیستم رایانه‌ای و براساس کد خریدار و فروشنده انجام می‌شود، لازم است همه خریداران و فروشندگان دارای کد منحصر به خود باشند تا کارگزار بتواند براساس آن به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازد. کد معاملاتی، شناسه‌ای 8 کاراکتری است که براساس مشخصات و اطلاعات فردی سرمایه‌گذار از جمله کد ملی وی و به صورت ترکیبی از حرف و عدد تعیین می‌شود. این کد در واقع از سه حرف اول نام خانوادگی و یک عدد تصادفی، تشکیل شده است. کد معاملاتی سرمایه‌گذار منحصر به فرد است و هر سرمایه‌گذار یک کد معاملاتی دارد. دریافت کد معاملاتی از طریق کارگزار و با ارائه مدارک شناسایی( کپی شناسنامه و شماره ملی) و فقط برای یک‌بار انجام می‌شود.در فرمی اطلاعات مورد نیاز اعم از مشخصات شرکت کارگزاری، مشخصات سرمایه‌گذار، نام، تعداد و قیمت اوراق بهادار، چگونگی پرداخت یا دریافت وجه قید می‌شود. تعیین قیمت اوراق بهادار با مشتری است و مشتری می‌تواند تقاضای خرید یا فروش اوراق بهادار را در قیمت مشخصی تقاضا کند یا اینکه تعین قیمت را به کارگزار و شرایط بازار واگذار کند.پس از دریافت سفارش خرید یا فروش، کارگزار سفارش‌های دریافتی را با حفظ نوبت وارد سامانه معاملات می‌کند. اولویت‌بندی درخواست‌ها در صف تقاضای خرید(فروش) سهام ابتدا براساس قیمت‌های پیشنهادی خرید(فروش) صورت می‌گیرد و از بالاترین(پایین‌ترین) تا پایین‌ترین(بالاترین) قیمت اولویت‌بندی می‌شوند. به عبارت دیگر در صف تقاضای خرید(فروش) سهام، اولویت با سفارش‌هایی است که قیمت پیشنهادی بالاتری(پایین‌تری) دارند. در صورتی که قیمت‌های پیشنهادی خرید(فروش) در دو یا چند سفارش یکسان باشند صف تقاضا(عرضه) براساس زمان ورود سفارش خرید(فروش) به سامانه معاملات اولویت‌بندی می‌شود و سفارشی که زودتر از دیگر سفارش‌ها وارد سامانه معاملات شده باشد از اولویت برخوردار است. در سامانة معاملات صف تقاضا و سفارش‌های خرید در مقابل صف عرضه یا سفارش‌های فروش قرار می‌گیرد و در صورتی که قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش برابر شوند، معامله به‌طور خودکار توسط سیستم رایانه‌ای انجام می‌شود و سفارش‌ها از صف عرضه و تقاضا حذف می‌شوند.برای اطلاع بیشتر به بخش سازوکار معامله مراجعه شود.پایاپای و تسویه معاملات توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سه روز بعد از انجام معامله(T + 3) صورت می‌گیرد. برای اطلاع بیشتر به بخش تسویه و پایاپای مراجعه شود

نحوه دریافت کد شناسایی و کلمه عبور خرید و فروش اینترنتی سهام

1- افتتاح و یا داشتن هر گونه حساب نزد هریک از شعب  بانک توسعه صادرات ایران.

2- دریافت کد شناسایی و کلمه عبور از شعبه ای که نزدآن حساب دارید.

 بنابر این مشتریانی که نزد یکی از شعب بانک توسعه صادرات ایران حساب دارند ، می توانند از طریق سایت اینترنتی بانک  توسعه صادرات ایران و با استفاده از کد شناسایی و کلمه عبور صورتحساب اینترنتی خود به خرید و فروش سهام اقدام نمایند.

در صورتی که مشتری نزد یکی از شعب بانک حساب داشته ولی تاکنون کد شناسایی و نیز کلمه عبور صورت حساب اینترنتی را دریافت ننموده است ، میتواند به شعبه مربوطه مراجعه و به دریافت آن اقدام نماید.

    برای استفاده از خدمات خرید و فروش سهام از طریق اینترنت لازم است متقاضی با توجه به شرایط فوق ضمن مراجعه به شعبه ، فرم های ذیل را تکمیل و امضاء نماید.

 1- فرم درخواست استفاده از امکانات   خرید و فروش سهام از طریق اینترنت

2-  فرم تعهد نامه

سپس متقاضی می تواند با مراجعه به سایت بانک به آدرس الکترونیکی  https://statement.edbi.ir از خدمات الکترونیکی خرید و فروش سهام به ترتیب زیر استفاده نماید.

نحوه  خرید سهام از طریق اینترنت

متقاضی خرید با ورود به سایت اینترنتی بانک توسعه صادرات ایران باید با  استفاده از کد شناسایی و کلمه عبور خود قسمت مربوط به خرید سهام را انتخاب نماید . و سپس فرم وکالت نامه برداشت از حساب و خرید سهام  را تکمیل نموده و برروی قسمت تائید کلیک نماید.

 پس از این مراحل ضمن برداشت مبلغ خرید سهام از حسابهای تعیین شده توسط خریدار، درخواست خرید سهام به کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران ارسال میشود و عملیات خرید سهام بنا بر سفارش وی صورت خواهد گرفت.

پس از انجام عملیات خرید توسط کارگزار ، اطلاعیه الکترونیکی خرید به آدرس پست الکترونیکی خریدار ارسال می شود.

 اعلامیه خرید سازمان بورس نیز به نشانی تعین شده که توسط مشتر ی در فرم درخواست معین شده است ، فرستاده خواهد شد . همچنین این امکان وجود دارد که بر اساس انتخاب مشتری علاوه بر فرم درخواست ، برگه های سهام خریداری شده به نشانی تعیین شده ارسال و یا نزد کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران نگهداری شود.

نکته مهم: در حال حاضر حداقل خرید سهام اینترنتی از سایت بانک توسعه صادرات ایران، یک میلیون تومان است.


نحوه فروش سهام از طریق اینترنت

در صورتی که برگه های سهام متقاضی نزد کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران باشد، وی می تواند با مراجعه به سایت اینترنتی بانک  و با استفاده از کد شناسایی و کلمه عبور به فروش سهام خود اقدام نماید. برای این منظور:

1- فرم الکترونیکی فروش سهام در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

2- سپس وی با تکمیل فرم مزبور و کلیک نمودن در قسمت مربوطه درخواست خود را از طریق شبکه اینترنت ارسال می نماید.

 بر این اساس کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران  پس از دریافت درخواست مربوطه به فروش سهام مورد نظر اقدام می نماید. و پس از فروش سهام مبلغ آن به شماره حسابی که متقاضی در برگه درخواست سهام ذکر نموده  واریز خواهد شد .

 ضمن اینکه اطلاعیه فروش سهام به طور خودکار به آدرس پست الکترونیکی متقاضی فرستاده میشوداعلامیه فروش سازمان بورس نیز به نشانی وی (طبق اطلا عات فرم درخواست ) ارسال میشود



لیست کل یادداشت های این وبلاگ