سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند سبحان، کسی را که صاف و بی آلایش، آسان گیر و در راه باشد، دوست دارد . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 87 بهمن 7 , ساعت 12:6 صبح

در جهان امروز ، کلیه کشورها علاوه بر مبادلات تجاری و اقتصادی که در درون مرزهای جغرافیایی خود دارند ، مبادلاتی را در قالب خرید و فروش کالاها و خدمات با سایر کشورهای جهان دارا می باشند. اصولا افراد و موسسات در مبادلات داخلی یا خرید وفروش کالاها و خدمات در داخل مرزهای جغرافیایی یک کشور از پول رایج آن کشور استفاده می نمایند و مشکلی نیز از این بابت ندارد. در حالی که در مبادلات بین المللی ، از آنجایی که هر کشور یک پول  و یا واحد پول خاص خود را دارند ، پرداخت و دریافت بابت خرید و فروش کالاها و خدمات از پیچیدگی خاصی برخوردار می شود و دیگر این مبادلات با پول های رایج کشورها امکان پذیر نیست. لذا برای حل این مشکل ، کشورها از پول های خارجی  رایج در بازار های بین المللی استفاده می کنند.بنابراین میتوان هرگونه وسیله پرداخت به پول خارجی را ارز نامید. میزان ارزی که هر بانک نگه داری می نماید ، شامل مجموع مسکوکات و اسکناس های بیگانه ، به علاوه موجودی آن بانک نزد بانک های خارجی و کلیه دارایی هایی که سریعاً قابل تبدیل شدن به پول خارجی  باشد ، تعریف می شود. نقدترین یا مورد معامله ترین ارزها متعلق به کشورهایی هستند که دارای حکومت با ثبات، بانک مرکزی خوشنام و تورم پائین می‌باشند . از جمله دلار آمریکا ،ین ژاپن، یورو، پوند انگلیس، فرانک سوئیس، دلار کانادا و دلار استرلیا.

وحدت و یکپارچگی اروپا از دیرباز جزء آرزوهای این قاره بوده است. به طوری که می توان منشا آن را در تاریخ این قاره نیز دنبال نمود 0 مسائل و رخدادهای متفاوت سیاسی و اقتصادی از عوامل مؤثر در این مسئله می باشند. ژاک از بنیانگذاران اتحاد اروپا ، معتقد بود که اروپا از طریق یک پول واحد متحد می شود. پس از جنگ جهانی دوم آمریکا تنها کشور آسیب ندیده از جنگ بود و برای نوسازی و بازسازی صنایع اروپا ، کمک های مالی فراوانی را به این قاره سرازیر نمود. این کمک ها در کنار سایر عوامل ، سبب شد تا اروپا طی قریب 15 سال پس از جنگ جهانی دوم به ثبات اقتصادی دست یابد و به یکی از قطب های صنعتی جهان تبدیل شود.

امروزه به نظر می رسد یورو به عنوان یک ارز معتبر جهانی قابل طرح باشد.همچنین جای شک و تردید نیست که یورو پس از دلار امریکا دومین ارز معتبر را در اقتصاد جهانی تشکیل خواهد داد.این اعتبار بر اساس اصول شناخته شده ی اقتصادی اعتبار و قدرت اقتصادی کشورهای منتشر کننده ی یورو و سهم تجارت خارجی انها به دست امده است.                                                                                       

مسئله ای که در اینجا حائز بحث وبررسی است جایگزینی یورو و به جای دلار در اقتصاد جهانی است با توجه به سهم تولید ناخالص داخلی اتحاد اروپا در تولید ناخالص جهان و همچنین سهم تجارت خارجی این کشورها در تجارت جهانی،توانایی این جایگزینی در یورو وجود دارد.از طرفی،بر اساس مسائل سیاسی و اقتصادی دلار امریکا نیز در جهت حفظ اقتدار تلاش خواهد نمود این مباحث سبب می شود،حداقل در کوتاه مدت این جایگزینی انجام  نشود و رقابت یورو و دلار به قوت خود باقی بماند در این خصوص نیز می توان دلایلی را متذکر  شد:         

الف) بخش اعظم جذابیت دلار بر خاسته از ابعاد و سابقه بازارهای سرمایه آمریکا  است . به عنوان مثال :بازارسهام داخلی آمریکا به تنهایی دو برابر مجموع بازارهای سهام اتحادیه اروپا می باشد .

ب )بانک مرکزی اروپا نیز جهت ذخایر خود تقاضای زیادی برای دلار آمریکا خواهد داشت که این مسئله خود اقتدار دلار را افزایش خواهد دا د.

پ) بالاتربودن نرخ بهره در آمریکا نسبت به اروپا که سبب سرازیر شدن سرمایه به این کشور شده است گستردگی بازار سرمایه را در آمریکا  سبب می شود  ،نتیجه آنکه ارزش دلار ترقی می نماید .

ث)تنوع سرمایه گذاری در اروپا که پس از رفع تنوع پول های رایج اتفاق خواهد افتاد ،پس از یورو نظرات سرمایه گذاران را به سمت دلار جلب خواهد نمود.در واقع در اتحادیه اروپا نیز دلار دارای شدت تقاضا شده و ارزش سرمایه گذاری در اوراق قرضه و یا سهام دلاری را افزایش خواهد داد.                                                                                        

ج)نرسیدن بعضی از کشورها ی عضو اتحادیه پولی به معیارهای همگرایی ودر نتیجه کاهش قدرت اقتصادی اروپا در مقابل امریکا.                                                                 

چ) نقش سیاسی امریکا در جهان که در ارزش دلار موثر است.                                                                               

هم اکنون نیز یورو در بازارهای جهانی در یک رقابت فشرده با دلار در حرکت است. اگر دولت های عضو اتحادیه اروپا سیاست انقباضی مالی را ادامه دهند و بانک مرکزی اروپا هم برای حفظ اعتبار یورو بر سیاست انقباضی پولی خود اصرار داشته باشد ،احتمال افزایش سریع یورو بیشتر می شود.

لازم به ذکر است که این مسئله بروز بی ثباطی در نظام مبادلات ارزی را موجب خواهد شد.برای رفع بی ثباطی در نظام مبادلات ارزی،همکاری بیشتر و نزدیکتر اقتصادی بزرگ دنیا در زمینه پولی لازم می باشد که این مسئله نیز به چشم پوشی از منافع ملی به نفع مصالح نظام پولی بین المللی بستگی خواهد داشت.

  با رسمیت یافتن یورو از اول ژانویه سال 1999،دوره ی سه ساله ای اغاز شد که در طول ان سیاست" نه اجبار نه ممنوعیت" به اجرا درامد.

 از سال 2001 نیز عملیات گسترده توزیع اسکناس ها و سکه ها آغاز شد.این عملیات بزرگترین عملیات از این نوع در طول تاریخ به حساب می امد.نخستین محموله های اسکناس و سکه به بانک ها واداره های پست داده شد که این مراکز نیز انها را به صورت بسته های مخصوص وصرفا برای اشنایی در اختیار برخی فروشگاهها و مغازه ها گذاشتند و از اول ژانویه سال 2002،اسکناس ها و سکه های یورو به سرعت جایگزین پول های ملی پیشین شدند.

 اما ورود اتحادیه های پولی به مرحله ی نهایی ان به این معنی نبود که انطباق کاملی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عضو حوزه ی یورو به وجود بیاید.کشورهای دانمارک،سوئدوبریتانیا به رغم عضویت شان در اتحادیه ی اروپا،عضو حوزه ی یورو نشدند.دانمارک وبریتانیا از این حق برخوردار شدند که تا زمانی که مایل باشند به این وضعیت ادامه دهند اما در صورت تمایل ورود به حوزه ی یورو باید از شرایط اقتصادی برای این ورود برخوردار باشند.                                                                   

تصور اولیه درباره ی یورو که باید آن را تصور و پیش بینی کاملا خوش بینانه تلقی کرد آن بود که رایج شدن یک پول واحد در اروپا به افزایش رشد اقتصادی ، کاهش تورم و کاهش بیکاری منجر خواهد شد . با این وجودبرخی از داده ها در این زمینه که عمدتا به وسیله ی مخالفان به و?ژه در بریتانیا عنوان می شود در این زمینه تصویری کاملا واژگون ارائه می دهند در این میان فریدمن را میتوان یکی از بزرگترین مخالفین ترویج یورو دانست به نظر او در شرایط عدم انطباق شرایط کشور های اروپای با یکدیگر رواج پول مشترک یک اشتباه بزرگ است . بلکه بایستی ابتدا مکانیزم ها ی خاصی را برای یکسان کردن حرکتها و اثر گذاری ها در اقتصاد های اروپایی به وجود آورد تا انعطاف پذیری در آنها افزایش یابد و سپس یورو ترویج گردد .

   با توجه به آمارهای منتشر شده مربوط به سال 1999 ، سهم تولید نا خالص داخلی منطقه یورو ، در آن زمان ظهور آن معادل سهم تولید نا خالص تولید داخلی امریکا در تولید جهانی بوده و نیز سهم این منطقه در تجارت جهانی و ذخایر ارزی بر امریکا برتری داشت .

 با این حال در سال 1999نگرانی بازارنسبت به روند نزولی رشد منطقه یورو و بالا بودن نرخ بیکاری در کشورهای عضو منطقه موجب دلسردی سرمایه گذاران و خروج سرمایه ها از دارایی های یورویی به طرف دلار شده بود در سال 1999 نوسانات نرخ برابری عمدتا تحت تاثیرعوامل مربوط به ادوار اقتصادی ، انتظار تعدیلات در سیاست های پولی ، عوامل فنی ، جریان سرمایه و مشکلات ساختاری اقتصاد منطقه یورو قرار داشته است .                        

دلایل ضعف مداوم دلار در برابر یورو به شرح زیر است:

1_ رشد کسری حساب تجاری امریکا و احتمال ترک سیاست حمایت از دلار

2_ بی اعتمادی نسبت به بازار سهام امریکا

3_ تفاوت نرخ های بهره

4_ حمله نظامی امریکا به عراق

5_ افزایش تقاضای یورو به دلیل باز دهی بالاتر این ارز نسبت به دلار

6_  عدم کاهش نرخ بهره اروپا

7_ اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر اینکه دلار ارزان موجب افزایش صادرات می گردد

8_ ابراز نا امیدی بازار نسبت به تقویت دلار

9-کسری حساب جاری در امریکا

10_عدم بهبود شاخص های اقتصادی نظیر بیکاری،تولیدات کارخانه ای و خرده فروشی

11_احتمال حملات تروریستی به منافع امریکا

12_حمایت ضمنی مقامات اروپا از سطح نرخ بهره در اتحادیه ی اروپا

13_توجه بازار به ارزهای که بازده بالاتر دارند.

دلایل ضعف مداوم یورو در برابر دلار به شرح زیر است:

1_ مثبت ارزیابی نمودن بازارهای سهام امریکا توسط فعالان بازار

2_ بهبود شاخص های اقتصادی نظیر بیکاری ،تولیدات صنعتی و اطمینان مصرف کننده

3_ عدم وجود نشانه ای از بهبود اقتصادی در اروپا

4_کاهش رشد اقتصادی برخی کشورهای اروپایی

عوامل اقتصادی و مالی منطقه یورو تقویت یورو را در سال جاری میلادی مورد تایید قرار می­دهد و می­توان انتظار افزایش نرخ مبادله یورو دلار را داشت. با این وجود تحرکات مالی و اثرات بنیادهای اقتصادی در آینده را باید زیر نظر داشت. همچنین اگر یورو موفق نشود در سطح بالا  خود را تثبیت کند و به زیر نرخ کشیده شود، نشان دهنده تغییر انتظارات و احتمال تضعیف آن است.

در تاریخ 3 اردیبهشت 86 نرخ برابری یورو در برابر ریال  12500 و نرخ برابری دلار در برابر ریال 9250 ریال به طور میانگین بوده است. چنانچه سناریوی افزایش نرخ مبادله یورو دلار در نظر داشته باشیم، این انتظار وجود دارد که نرخ برابری یورو ریال به سطح 13000 نزدیک شود.


یکشنبه 87 بهمن 6 , ساعت 11:58 عصر

پژوهش در عملیات عبارتست از کاربرد روش‌های علمی در مسائل پیچیده پدید آمده برای هدایت و مدیریت سیستم‌های بزرگ شامل انسان، ماشین، مواد و پول در صنعت، تجارت، دولت و دفاع. رویکرد متمایز پژوهش در عملیات، توسعه مدلی از سیستم به همراه اندازه‌گیری عواملی مانند شانس و خطر برای پیشگویی و مقایسه پسامدهای تصمیمات، استراتژی‌ها یا کنترل‌های جانشین است. هدف، کمک به مدیریت در تعیین سیاست‌ها و اقدامات به صورت علمی است.

علم مدیریت عبارتست از کاربرد تکنیک‌های علمی، به ویژه روش‌های کمی، در مطالعه مدیریت.

در جنگ جهانی دوم، نیروی نظامی انگلیس و آمریکا تیم‌هایی مرکب از ریاضیدانان، آماردان‌ها، دانشمندان فیزیک، مهندسین، بیولوژیست‌ها و روانشناس‌ها تشکیل دادند تا مسائل مختلف عملیاتی نظامی را مورد تحلیل قرار دهند. به عنوان مثال نیروی دریایی آمریکا 70 تحلیل‌گر از علوم مختلف را به کار گرفت. از آنجایی که این تیم‌ها برای تحقیق روی فعالیت ها و عملیات نظامی تشکیل شده بودند، چنین تحقیق، تحلیل و بررسی را «تحقیق در عملیات » نامیدند. تحقیق در عملیات یک روش عملی برای حل مسائل مدیریت است. این نظام شامل ساخت توصیف‌ها یا مدل‌های ریاضی، اقتصادی و آماری از مسائل تصمیم‌گیری برای بررسی شرایط پیچیدگی و نااطمینانی است. هم‌چنین تحلیل روابط تعیین‌کننده پیامدهای محتمل تصمیمات اتخاذ شده و ارائه شاخص‌های مناسب اثربخشی برای ارزیابی اهمیت نسبی گزینه‌های موجود از دیگر اهداف این نظام است. تحقیق در عملیات معمولاً با عملیات یک سیستم موجود شامل انسان و ماشین سر و کار دارد. این رشته می‌تواند در سیستم‌های مختلف از جمله سیستم‌های نظامی، فروشگاه‌ها، کارخانه‌ها، مزارع، مراکز خدماتی و غیره برای کنترل موجودی، توزیع مواد خام و ساخته شده، بررسی خطوط انتظار، تبلیغات، بهینه‌سازی حمل و نقل و تصمیم‌گیری به کار رود. معمولاً هدف، بهینه‌سازی یا استفاده بهتر از مواد، انرژی، انسان و ماشین‌آلاتی است که در سیستم موجود است.

علم مدیریت رشته‌ای است که در ارتباط تنگاتنگ با تحقیق در عملیات در دهه 1960 توسعه یافته است. تکنیکهای مورد استفاده در این رشته همان تکنیکهای تحقیق در عملیات هستند اما تفاوت آن با تحقیق در عملیات در حوزه کاربرد آن است که بیشتر در امور اداری، بازرگانی و مدیریت صنعتی مطرح می‌گردند. امروزه تفاوتی بین این دو قائل نمی‌شوند و معمولاً با هم و به شکل OR/MS مطرح می‌گردند.

نرم افزار WinQSB یکی از ساده ترین و کاملترین سری نرم افزار های مهندسی صنایع می باشد که در آن از نرم افزار کنترل کیفیت آماری گرفته تا کنترل پروژه و برنامه ریزی خطی یافت می شود . در این مقاله با حل یک مسئله ابتدایی از برنامه ریزی خطی به تشریح و آموزش استفاده از این برنامه می پردازیم همان طور که می دانید در برنامه ریزی خطی با مدل سازی یکی از مسائل دنیای واقعی و تبدیل هدف و محدودیت ها به مدل های ریاضی به حل مسئله و پیدا کردن شرایط بهینه می پردازیم. حل مسئله به صورت دستی نیاز به تحلیل ماتریس های بزرگ و پیچیده سیمپلکس دارد و اینکار علاوه بر اینکه زمان بسیاری به خود اختصاص می دهد، از دقت و صحت مناسب برخودار نیست و احتمال اشتباه در حل بسیار زیاد می باشد. به همین دلیل استفاده از نرم افزار Liner Programming نه تنها در وقت صرفه جویی می کند بلکه خروجی کامل و زیبایی دارد که می تواند به صورت نوشتاری و گرافیکی حل مسئله را نمایش داده و همین طور اگر بخواهید روش حل مسئله را جزء به جزء نشان می دهد و می تواند از لحاظ کمک درسی هم در درس تحقیق در عملیات بکار گرفته شود. در منو WinQSB بر روی آیکن Linear and Integer Programming کلیک کرده تا وارد برنامه شوید. در صفحه Problem Specification شش باکس ورودی وجود دارد تا نوع مدلی که می خواهد وارد برنامه شود تایین کنیم. باکس اول Problem Title نام دارد که در آن موضوع یا عنوان مسئله ای را که می خواهیم بهینه شود تایپ می کنیم. باکس دوم Number of Variables نام دارد که در آن تعداد متغییر هایی مسئله درج می شود. باکس سوم Number of Constraints نام دارد که تعداد محدودیت هایی که با آن مواجه هستیم را در آن وارد می کنیم. باکس بعدی ive Criterion نام دارد که نوع تابع هدفی که می خواهیم بهینه کنیم یعنی ماکزیمم بودن یا مینیمم بودن تابع هدف را مشخص می کنیم و ما در این مسئله به بیشینه کردن سود می پردازیم. باکس پنجم Default of Variable Type می باشد که نوع متغییر تصمصم گیری را در آن مشخص می کنیم مثل شکل عداد حسابی دودویی یا طبیعی و در این مسئله متغییر تصمصم گیری ما دنباله غیر منفی Nonnegative continuous است. و در نهایت باکس آخر Data Entry Format است که نحوه وارد شدن اعداد را در جدول مشخص می کند که بهتر از از حالت ساده Normal Model Form استفاده کنیم. با کلیک بر روی OK پنچره ورودی اطلاعات باز می شود که از سه بخش اصلی تشکیل شده است. نکته ای که در این مرحله باید در نظر داشت نحوه وارد کردن معادلات است، عددی که جلوی متغیر X نوشته می شود اندیس متغیر است و عدد پشت آن ضریب متغییر به حساب می آید و نیازی به گذاشتن علامت ضرب بین آن نیست. برای نوشتن علامت بزرگتر و کوچکتر مساوی کافی است حرف بزرگتر یا کوچکتر را تایپ کرده و در جلوی آن مساوی را قرار دهیم. باکس آبی بالای جدول که نوشته های درون سلول ها در آن هم نمایش داده می شود یک غلط یاب اتوماتیک می باشد و به ما کمک می کند که اشتباهات و اشکالات خود را تصحیح کنیم. در قسمت Maximize تابع هدفی که قرار است ماکزیمم شود وارد می کنیم در قسمت C1 تا C6 محدودیت های مسئله را وارد می کنیم و در قسمت X1 تا X4 دامنه متغییر های مسئله را مشخص می کنیم. برای رسیدن به جواب مسئله دو دکمه وجود دارد کلید یک حل مسئله توسط جدو سیمپلکس را به صورت مرحله به مرحله نشان می دهد و دکمه دوم ما را مستقیم به جواب مسئله می رساند. پس از مشاهده و تایید پنجره Simplex method is complete جواب مسئله را در پنجره Combined Report مشاهده خواهید کرد. در ive Function میزان بهینه تابع هدف نشان داده شده است که در این مسئله ماکزیمم سود را به ما نشان می دهد. ستون Unit Cost or Profit بهینه ترین مقداری که هر متغییر به خود می تواند اختصاص دهد تا تابع هدف بهینه شود را نشان می دهد و در این مسئله با 1.5 واحد از متغییر X1 و X2 و 2 واحد از متغییر. با کلیک کردن بر روی یکی از سر ستون های پنجره و کلیک کردن بر روی دکمه نمودار می توانید نمودار ستونی آن را مشاهده کنید که در اینجا نمودار Unit Cost or Profit را می توانید مشاهده کنید. ستون Right Hand Side میزان حداکثر استفاده ای که محدودیت ها بنا به تعریفی که کردیم نشان می دهد و ستون Left Hand Side میزان استفاده از منابع را در هر محدودیت در حالت بهینه نشان می دهد. با کلیک بر روی دکمه Report انواع گزارش هایی که برنامه بر اساس حل مسئله می تواند جواب دهد را نمایش می دهد که از بالا به پایین هر کدام را تعریف می کنیم. Solution Summary خلاصه جواب را نشان می دهد که شامل متغیرهای تصمیم گیری و جواب تابع هدف است Constraint Summary خلاصه جواب دستیابی به محدودیت ها را نشان می دهد Sensitivity Analysis for OBJ آنالیز حساسیت برای متغییر های تصمصم گیری را نمایش می دهد Sensitivity Analysis for RHS آنالیز حساسیت برای محدودیت ها را نمایش می دهد Combined Report که توضیحات آن داده شده است Graphic Parametric Analysis محدودیت و نقطه بهینه را بر روی نمودار نمایش می دهد که نمودار مسئله هواپیما در اینجا نشان داده شده است و Final simplex Tableau آخرین تابلوی حل توسط روش سیپلکس را نمایش می دهد که همان تابلوی بهینه می باشد اگر هدف مهندسین صنایع را بهینه کردن سیستم تعریف کنیم می توان گفت که برنامه ریزی خطی یکی از بهترین روش ها برای دستیابی به این هدف می باشد واین برنامه ساده ترین برنامه را برای حل مسائل خطی ارائه می دهد.
یکشنبه 87 بهمن 6 , ساعت 11:53 عصر

اطلاعات تاریخی وجغرافیایی شهرستان سراب

موقعیت

شهرستان سراب در شرق میانی استان آذربایجانشرقی قرار دارد مساحت این شهرستان 3560 کیلومتر مربع می باشد که حدود 6/7 درصد مساحت استان را تشکیل می دهد . شهرستان سراب از شمال به شهرستانهای مشکین شهر و هریس از جنوب به شهرستان میانه از غرب به بستان آباد و از شرق به استان اردبیل محدود می شود . این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و مهربان است . دارای 4 نقطه شهری بنام های سراب ، مهربان ، شزبیان و دوزدان و 168 پارچه آبادی که در محدود 9 دهستان رازلیق ، آغمیون ، ابرغان ، حومه ، صائین ، ملا یعقوب ، و شربیان آلان و اردلان واقع شده اند.

جمعیت

جمعیت شهرستان سراب بر اساس آخرین سر شماری نفوس مسکن که در سال 75 انجام گرفت 148831 نفر می باشد که تعداد 55025 آن یعنی 37 درصد نقاط شهری 92707 نفر یعنی 63% در نقاط روستایی ساکن بودند. جمعیت شهرستان دارای رشد منفی می باشد که بدلیل مهاجرت فرست بودن آن می باشد. نسبت سنی جمعیت شهرستان 2/105 و از تعادل نسبی برخوردار می باشد یعنی برای هر 100 نفر زن تعداد 2/105 مرد وجود دارد . میزان باسوادی در سطح شهرستان حدود 83 درصد می باشد .

تاریخچه سراب

قدمت این شهرستان آنطوری که از مدارک و کتابهای موجود در این زمینه بر میاید به دوره پیش از اسلام برمیگردد.  در گوشه و کنار این شهرستان آثاری به صورت خطوط اورارتویی مبین این مطلب است و با عنایت به اینکه شهر سراب بر سر جاده ابریشم قرار داشته است از قدیم الایام مورد توجه بوده است وجود آثاروعلایم گورستانهای بسیار در سطح شهر سراب نشان میدهد که سراب از پرجمیعت ترین شهرهای منطقه در گذشته بوده است. یکی از شاخه های جاده ابریشم از ری به قزوین و فیروز آباد خلخال و بزغوش  از راه سراب به تبریز می رسیده است و یکی دیگر از شاخه ها از راه قزوین و فیروز آباد خلخال به اردبیل از کنار و نزدیکیهای سراب می گذشته است. وجود دو سنگ نبشته اورارتویی در جوار سراب در منطقه نشت اوغلی و دیزج رازلیق از نظر آثار تاریخی بسیار اهمیت دارد آثار بدست آمده از دوره اورارتورها (معاصر مادها )به خط میخی نشانگر قدمت این شهر و تاریخی بودن آن می باشد. این دو سنگ نبشته نشان از فتح نامه شاهان  اورارتور هاست. وجود این دو کتیبه نشانگر اهمیت این منطقه در آن زمانها می باشد اما معلوم نیست که شهرهای مفقود شده یاد شده در کتیبه های اورارتویی در کجا و کدام نقطه واقع هستند مسلماً مراکز مزبور مهم و سوق الجیشی بوده که در حوالی این کتیبه ها قرار داشتند تاریخ نویسان قدیم تاریخ سراب را با تاریخ اهر و ارسباران به هم آمیخته دانسته اند .سراب یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی آذربایجان است این شهر به لحاظ وقوعش در مرکز گره مواصلاتی  آذربایجان یعنی قرار داشتن در سر راه اردبیل و آستار و مغان به تبریز و ارتباط با جاده تهران – تبریز از طریق بستان آباد اهمیت سوق الجیشی و اقتصادی مهمی داشته و زمانهای دیرین مرکز عبور و مرور سپاهیان و قوافل تجارتی بوده است. آثار سفالی بدست آمده از قبور پارتی ها ، اتلال و تپه های موجود نشان می دهد که سراب دارای قدمت و تاریخ بسیار قدیمی می باشد. از قدیم الایام با توجه به اینکه سراب ، بین دو شهر بزرگ و قدیمی اردبیل و نبریز قرار داشته همواره مورد توجه قرار داشته و در تمامی جریانات سیاسی اجتماعی سهم عمده داشته است . سراب در قرن نهم هجری از شهرهای آباد و مهم آذربایجان بود حسن روملو در کنتاب احسن التواریخ می نویسد : دربار سلطان مجمع ادیا و اهل فضل در سال 893 و 895 هجری در تبریز مرض طاعون شایع گشت . سلطان یعقوب جهت امان بودن از بیماری به سراب عزیمت نمود . آنچه ما را با تاریخ کهن سرزمین سراب و مردمان اولیه آن رهنمون می سازد وجود چند سنگ نبشته می باشد که در نزدیکی های شهر موجود می باشد این دو سنگ نبشته مربوط به قوم اورارتورهاست که از صده هفتم تا نهم قبل از میلاد در ارمنستان کنونی و قسمتی از آناتولی شرقی و آذربایجان و قفقاز سلطنت داشته و قومی آبادگر و سازنده بوده اند. در دوره سلجوقیان ترکان مناسبترین نواحی گله داری را اشغال کردند و نواحی بزرگ از جانب شمال غرب ایروان که سراب نیز در میان آنها قرار داشت ترک نشین ساختند و هم در این زمان بود که نام بعضی از آبادیها  در آذربایجان ترکی شد و ترکان در دهاتی که سکنی گزیدند تغییر نام داده و زبان خود را ترویج نمودند .

وقایع و حوادث تاریخی برجسته در شهرستان سراب

در اوایل قرن سوم هجری بابک خرم دین دلاور نامدار آذربایجان با شبلی بن مثنی از دمی در سراب ملاقات می کند در کنار شهر سراب به تاریخ 436 هجری قمری جنگ امیر وهسودان با غزان اتفاق می افتد در حملات چنگیز خان مغلول بع آذربایجان سراب نیز سهم کافی از ترک تازی آنها دیده به شدت قتل و غارت می شود در زمستان سال 617 ه . گروهی از لشگریان مغول به سرداری ( یمه نویان) به ی حمله آوردند . تبریز را محاصره نمود حکومت آذربایجان در این تاریخ در دست اتابک اوزبک بن اتابک محمد جهان پهلوان بود . مغولان چون شهر تبریز را مستحکم می بینند و شمس الدین عثمان طغرایی وزیر اتابک ازبک دلیرانه ایستادگی می کنند آنها با گرفتن مال و پارچه آن جا را ترک گفته به سوی سراب هجوم می برند مردم این شهر را از دم تیغ می گذرانند.

-          از وقایع مهم دیگر سراب تشکیل قوریلتای (شورای مغولان) به امر ارغون خان به سال 683  ه. ق در حوالی گردنه صائین مابین سراب و اردبیل می باشد .

-          بعد از آباقاخان سلطان احمد تگودار در آلاداغ به سال (683-682ه) بر تخت نشسته اسلام می آورد  ولی از دست ارغون خان و سرداران مغول به سراب و اردوی مادرش پناه می برد اما تنها آمدن او باعث می شود تا سران لشکر جرأتی پیدا کرده او مقید ساخته و تحویل ارغون خان می دهند و به امر ارغون در سال 683 ه. او را در سراب به قتل می رساند در زمان چوپانیان حکومت سراب به جانی بیک خان از اولاد جوجی خان مغول می رسد (758 هجری) شاه اسماعیل اول (930-907) در روز دوشنبه 19 رجب سال 930 ه . ق در شهر سراب به یک مرض ناگهانی درگذشت بعضی را عقیده برا این است که شاه اسماعیل از ناکامی در جنگ چالدران و شکست از عثمانیان دق مرگ شد در تاریخ عالم آرای عباسی نوشته شده است که از وقایع مهم شهرستان سراب شکست قشون عثمانی در این شهر در زمان شاه عباس صفوی از سپاهیان ایران می باشد .

-          به سال 1205 هجری قمری آقا محمد خان با صادق خان شقاقی جنگیده و بعد از غلبه بر او سراب را غارت کرده و به آتش کشید صادق خان شقاقی پس از قتل آقامحمد خان در جنگ با فتحلی شاه شکست خورده به سراب عقب نشست و بعد از آنکه جواهرات آقا محمد خان را پس داد از طرف فتحلی شاه بخشوده شده و به حکومت سراب منصوب گشت.

شهرستان سراب تا سال 1324 هجری شمسی از بخشهای تابع اردبیل بوده ات در این سال به شهرستان درجه 3 ارتقاء و به فرمانداری تبدیل گردیده است و تا سال 1367 دارای یک بخش بوده است ( مرکزی) در این سال بر اساس تقسیمات کشوری بخش مهربان از شهرستان تبریز متنوع و به شهرستان سراب الحاق یافت همچنین در این سال روستاهای ساری قیه ، اورتاکند و باشکند از شهرستان اردبیل و بخش نیر جدا و به سراب ملحق گردید و نیز روستای سرچشمه از بستان آباد جدا و در محدوده شهرستان سراب اضافه گردید.

وجه تسمیه سراب

سراب مانند بسیاری از شهرهای ایران در کنار رود بنا شده است و احتمال می رود نام خودش را نیز از این جهت گرفته باشد بواسطه وجود آبهای جاری فراوان که از دامنه کوههای سبلان و بزقوش در دشت سراب جاری می شود شاید نام سراب را بر این شهر گذاشته اند اما حمداله مستوفی در کتاب معروف خود یعنی نزهع القلوب می نویسد سراو شهریست از شرق سبلان مایل به قبله افتاد چو هوایش سرد است و آب آن از رودی که بدان شهر منسوب است از کوه سبلان برخیزد و در دریاچه چی چست (ارومیه) رود مردمش سفید چهره اند و سنی مذهب. یاقوت حموی این شهر را سراو یا سرو ضبط کرده و گوید در سال 617 هجری مغول به آن شهر حمله کرد آن شهر خراب شد و بیشتر اهالی کشته شدند مورخین نیز سراب را سراو ذکر کرده اند که در کنار رودخانه سراو بنا شده و از این نام اسم شهر را سراو یا سراب گذاشته اند جغرافی نویسان قدیم به جای نام سراب لغت سرالو را ذکر نموده اند. ابن حوقل در وصف این شهر گفته است سراو شهری است نیکو و دارای چند آسیاب و گرداگرد آن مزارع غله خیز و باغستانها پر فراگرفته و مهمانخانه ای پاکیزه و بازار های خوب دارد .

آثار باستانی و ابنیه های تاریخی سراب

علی رغم اینکه کاوشهای اساسی تا کنون در منطقه سراب صورت نگرفته است اما هر مطلب روشنی که وجود دارد آن است که همانند سایر نقاط کشور پهناور ایران شهرستان سراب نیز بواسطه داشتن قدمت تاریخی و واقع شدن در یک منطقه حاصلخیز کشاورزی و اینکه در طول تاریخ مورد سکونت انسانها بوده است دارای آثار و ابنیه های فراوان تاریخی است که شاید قدمت آنها هزاران سال باشد . متاسفانه این منطقه در طول تاریخ مورد تاخت و تاز فراوان قرار گرفته که در اغلب آنها خسارات فراوان به آثار و بناهای این شهر وارد آمده است از جمله در حملات مغول یا در قتل و غارت آقا محمد خان قاجار و یا بر اثر حوادث طبیعی بسیاری از این آثار از بین رفته و یا لطمات فراوان بدانها وارد گردیده است. چنانچه در سابقه تاریخی شهرستان بیان شد این منطقه زیستگاه اقوام مختلف بوده است و هر کدام از آنها به نوعی در منطقه اثر گذار بوده اند که می توان به اورارتورها اشاره نمود. با این اوصاف می بینیم بعد از گذشت صدها یا هزاران سال هنوز بعضی از این اثرها توانسته اند خود را از چنگال دشمنان و قهر طبیعت رهانیده و به دست بشر امروزی برسند . اگر چه در مورد یکایک بناها و آثار باستانی شهرستان اطلاعات دقیقی در دست نیست اما حتی المکان سعی گردیده با استفاده از نوشتارها و گفتارها و مستندات و خود آثار در خصوص آنها اطلاعات جمع آوری گردیده تا شاید از این طریق بتوان در حفظ میراث گذشتگان و اغنای فرهنگی منطقه گام برداشت . آثار شهرستان بصورت کتیبه یا تپه های باستانی و قبور می باشند . در بعضی از نقاط شهرستان بویژه در شهر سراب مسجد قدیمی که به نوبه خود پیرامون آن صحبت خواهد شد نمودار هستند. 


یکشنبه 87 بهمن 6 , ساعت 11:48 عصر
کدهای گوشی نوکیا : ( این کدها را از سمت چپ به راست وارد گوشی نمائید)


#06#*
سریال نامبر گوشی را نشان میدهد ( IMEI )

#92702689#*
نمایش : سریال نامبر گوشی ، تاریخ ساخت ، تاریخ فروش ، تاریخ آخرین تعمیرات ( 0000 به معنای نداشتن تعمیر قبلی) برای خروج از این صفحه باید گوشی را خاموش و دوباره روشن کنید. ( روی گوشی 3310 – 3660 )

#3370*
با این کد شما از حالت EFR استفاده خواهید کرد که باعث میگردد از حداکثر کیفیت صدای گوشی برخوردار شوید اما در عوض مصرف باطری شما کمی بالاتر خواهد رفت
بر روی گوشی نوکیا 3310 آزمایش شد و عمل کرد

#3370#
حالت EFR را غیر فعال میسازد.

#4720#*
گوشی را در حالت کیفیت صدای پائین قرار می‌دهد و در عوض مصرف باطری شما درحدود 30 درصد کاهش میابد.

#4720#*
حالت قبل را غیر فعال میسازد.

#0000#* و یا #9999#*
ورژن سیستم عامل گوشی ، تاریخ ساخت نرم افزار ، و نوع فشرده سازی را نشان میدهد.

#30#*
شماره های محرمانه گوشی را نمایش میدهد.

#67705646#*
در گوشیهای مدل 3310 و 3330 لگوی شبکه را حذف میکند ( IR-TCI )

#73#*
تایمر گوشی و همچنین تمام امتیازات بدست آمده در بازیها را Reset میکند.

#746025625#*
نمایش وضعیت سرعت clock سیمکارت گوشی. اگر گوشی شما دارای حالت SIM Clock Stop Allowed باشد به این معنا خواهد بود که گوشی شما میتواند درحالت کمترین میزان مصرف باطری درحالت Standby قرار بگیرد.

#2640#*
کد رمز فعلی گوشی را نشان میدهد. کد رمز گوشی در حالت عادی 12345میباشد.

#7780#*
RESET گوشی یا همان بازگشت به حالت تنظیمات کارخانه ای. مناسب برای زمانیکه گوشی قاطی کرده است . درواقع درایو C

یکشنبه 87 بهمن 6 , ساعت 3:23 عصر

بازار بورس واقع در خیابان حافظ دارای 19 طبقه میباشد که در طبقه اول آن LCD هایی قرار دارد که مراجعه کنندگان و سهامداران می توانند اطلاعات و تغییرات در قیمت بورس را در آنها مشاهده نمایند و کامپیوترهایی نیز موجود میباشد که کاربران با استفاده از آنها میتوانند اطلاعات کسب نمایند.

در دست هر یک از کاربران یک گوشی همراه و یک روزنامه میباسشد که مدام در حال دریافت اطلاعات از این سو و آن سو میباشند و هم همه ی زیادی در سالن وجود دارد که اکثر کاربران مردها می باشند .

نگهبانی یا همان اطلاعات بازار نیز در طبقه همکف میباشد که جهت مراجعه به کتابخانه کارت شناسایی را دریافت و فیشی برای ورود به ما ارائه دادند.

در طبقه دوم نیز تابلوی بزرگی موجود میباشد که دور تا دور آن با شیشه پوشیده شده و کاربران از پشت شیشه میتوانند تغییرات را مشاهده نمایند در ضمن کارگزارانی نیز در آنجا وجود دارند.

کتابخانه در طبقه شانزدهم واقع گشته که پس از مراجعه به آنجا و پرسش در مورد صورتهای مالی شرکت بارز آدرس سایت www.rdis.ir  را دادند و کتابی کامل در مورد نحوه انجام معاملات در بازار بورس.

راس ساعت 13 نیز فعالیت بازار به پایان میرسد.

نحوه انجام معامله

انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران از طریق کارگزاران انجام می‌شود. این کارگزاران که در انجام معاملات نقش نماینده خریدار و یا فروشنده را ایفا می‌کنند، دارای مجوز کارگزاری از سازمان و عضو بورس هستند. همه کارگزاران موظف به انجام وظایف خود در چارچوب قوانین و مقررات موجود هستند و سرمایه‌گذار می‌تواند برای معاملات اوراق بهادار کارگزار خود را با توجه به معیارهایی از قبیل انجام به موقع سفارش، دادوستد سهام با مناسب‌ترین قیمت و نحوه ارائه خدمات جانبی انتخاب نماید.از آن‌جا که دادوستد اوراق بهادار با استفاده از سیستم رایانه‌ای و براساس کد خریدار و فروشنده انجام می‌شود، لازم است همه خریداران و فروشندگان دارای کد منحصر به خود باشند تا کارگزار بتواند براساس آن به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازد. کد معاملاتی، شناسه‌ای 8 کاراکتری است که براساس مشخصات و اطلاعات فردی سرمایه‌گذار از جمله کد ملی وی و به صورت ترکیبی از حرف و عدد تعیین می‌شود. این کد در واقع از سه حرف اول نام خانوادگی و یک عدد تصادفی، تشکیل شده است. کد معاملاتی سرمایه‌گذار منحصر به فرد است و هر سرمایه‌گذار یک کد معاملاتی دارد. دریافت کد معاملاتی از طریق کارگزار و با ارائه مدارک شناسایی( کپی شناسنامه و شماره ملی) و فقط برای یک‌بار انجام می‌شود.در فرمی اطلاعات مورد نیاز اعم از مشخصات شرکت کارگزاری، مشخصات سرمایه‌گذار، نام، تعداد و قیمت اوراق بهادار، چگونگی پرداخت یا دریافت وجه قید می‌شود. تعیین قیمت اوراق بهادار با مشتری است و مشتری می‌تواند تقاضای خرید یا فروش اوراق بهادار را در قیمت مشخصی تقاضا کند یا اینکه تعین قیمت را به کارگزار و شرایط بازار واگذار کند.پس از دریافت سفارش خرید یا فروش، کارگزار سفارش‌های دریافتی را با حفظ نوبت وارد سامانه معاملات می‌کند. اولویت‌بندی درخواست‌ها در صف تقاضای خرید(فروش) سهام ابتدا براساس قیمت‌های پیشنهادی خرید(فروش) صورت می‌گیرد و از بالاترین(پایین‌ترین) تا پایین‌ترین(بالاترین) قیمت اولویت‌بندی می‌شوند. به عبارت دیگر در صف تقاضای خرید(فروش) سهام، اولویت با سفارش‌هایی است که قیمت پیشنهادی بالاتری(پایین‌تری) دارند. در صورتی که قیمت‌های پیشنهادی خرید(فروش) در دو یا چند سفارش یکسان باشند صف تقاضا(عرضه) براساس زمان ورود سفارش خرید(فروش) به سامانه معاملات اولویت‌بندی می‌شود و سفارشی که زودتر از دیگر سفارش‌ها وارد سامانه معاملات شده باشد از اولویت برخوردار است. در سامانة معاملات صف تقاضا و سفارش‌های خرید در مقابل صف عرضه یا سفارش‌های فروش قرار می‌گیرد و در صورتی که قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش برابر شوند، معامله به‌طور خودکار توسط سیستم رایانه‌ای انجام می‌شود و سفارش‌ها از صف عرضه و تقاضا حذف می‌شوند.برای اطلاع بیشتر به بخش سازوکار معامله مراجعه شود.پایاپای و تسویه معاملات توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سه روز بعد از انجام معامله(T + 3) صورت می‌گیرد. برای اطلاع بیشتر به بخش تسویه و پایاپای مراجعه شود

نحوه دریافت کد شناسایی و کلمه عبور خرید و فروش اینترنتی سهام

1- افتتاح و یا داشتن هر گونه حساب نزد هریک از شعب  بانک توسعه صادرات ایران.

2- دریافت کد شناسایی و کلمه عبور از شعبه ای که نزدآن حساب دارید.

 بنابر این مشتریانی که نزد یکی از شعب بانک توسعه صادرات ایران حساب دارند ، می توانند از طریق سایت اینترنتی بانک  توسعه صادرات ایران و با استفاده از کد شناسایی و کلمه عبور صورتحساب اینترنتی خود به خرید و فروش سهام اقدام نمایند.

در صورتی که مشتری نزد یکی از شعب بانک حساب داشته ولی تاکنون کد شناسایی و نیز کلمه عبور صورت حساب اینترنتی را دریافت ننموده است ، میتواند به شعبه مربوطه مراجعه و به دریافت آن اقدام نماید.

    برای استفاده از خدمات خرید و فروش سهام از طریق اینترنت لازم است متقاضی با توجه به شرایط فوق ضمن مراجعه به شعبه ، فرم های ذیل را تکمیل و امضاء نماید.

 1- فرم درخواست استفاده از امکانات   خرید و فروش سهام از طریق اینترنت

2-  فرم تعهد نامه

سپس متقاضی می تواند با مراجعه به سایت بانک به آدرس الکترونیکی  https://statement.edbi.ir از خدمات الکترونیکی خرید و فروش سهام به ترتیب زیر استفاده نماید.

نحوه  خرید سهام از طریق اینترنت

متقاضی خرید با ورود به سایت اینترنتی بانک توسعه صادرات ایران باید با  استفاده از کد شناسایی و کلمه عبور خود قسمت مربوط به خرید سهام را انتخاب نماید . و سپس فرم وکالت نامه برداشت از حساب و خرید سهام  را تکمیل نموده و برروی قسمت تائید کلیک نماید.

 پس از این مراحل ضمن برداشت مبلغ خرید سهام از حسابهای تعیین شده توسط خریدار، درخواست خرید سهام به کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران ارسال میشود و عملیات خرید سهام بنا بر سفارش وی صورت خواهد گرفت.

پس از انجام عملیات خرید توسط کارگزار ، اطلاعیه الکترونیکی خرید به آدرس پست الکترونیکی خریدار ارسال می شود.

 اعلامیه خرید سازمان بورس نیز به نشانی تعین شده که توسط مشتر ی در فرم درخواست معین شده است ، فرستاده خواهد شد . همچنین این امکان وجود دارد که بر اساس انتخاب مشتری علاوه بر فرم درخواست ، برگه های سهام خریداری شده به نشانی تعیین شده ارسال و یا نزد کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران نگهداری شود.

نکته مهم: در حال حاضر حداقل خرید سهام اینترنتی از سایت بانک توسعه صادرات ایران، یک میلیون تومان است.


نحوه فروش سهام از طریق اینترنت

در صورتی که برگه های سهام متقاضی نزد کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران باشد، وی می تواند با مراجعه به سایت اینترنتی بانک  و با استفاده از کد شناسایی و کلمه عبور به فروش سهام خود اقدام نماید. برای این منظور:

1- فرم الکترونیکی فروش سهام در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

2- سپس وی با تکمیل فرم مزبور و کلیک نمودن در قسمت مربوطه درخواست خود را از طریق شبکه اینترنت ارسال می نماید.

 بر این اساس کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران  پس از دریافت درخواست مربوطه به فروش سهام مورد نظر اقدام می نماید. و پس از فروش سهام مبلغ آن به شماره حسابی که متقاضی در برگه درخواست سهام ذکر نموده  واریز خواهد شد .

 ضمن اینکه اطلاعیه فروش سهام به طور خودکار به آدرس پست الکترونیکی متقاضی فرستاده میشوداعلامیه فروش سازمان بورس نیز به نشانی وی (طبق اطلا عات فرم درخواست ) ارسال میشود


<      1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ